Organizator: Grupa MTP

Drugi dom? Ogród jako przestrzeń wypoczynku

Podziel się

RAPORT NAJNOWSZEGO WYDANIA LIDERA BIZNESU OGRODNICZEGO. Z danych Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań wynika, że liczba budynków jednorodzinnych w naszym kraju przekroczyła 5 mln i można spodziewać się, że w 2021 r. znacząco się ona zwiększy. Dla branży ogrodniczej to dobra wiadomość, skoro według platformy Homebook.pl aż 68% właścicieli domów dysponuje ogrodem, a 12% ankietowanych deklaruje, że korzysta z ogrodu przy tzw. bliźniaku lub domku szeregowym.

TEKST: Marcin Fajerski

Z badań Homebook.pl wynika, że ok. 34% posiadaczy ogrodów dysponuje niewielką przydomową przestrzenią wypoczynku, nieprzekraczającą powierzchni 500 m kw. Ogrodami o wielkości do 1000 m kw. może poszczycić się nieco ponad 24% respondentów, a 22% deklaruje, że ich zewnętrzna strefa relaksu obejmuje
obszar większy niż 1000 m kw. Nie oznacza to jednak, że polskie ogrody są zaniedbane i niedoposażone. Wręcz przeciwnie! Dla 92% naszych rodaków miejsce relaksu odgrywa w przydomowej zieleni najważniejszą rolę, a zaraz po nim plasuje się grillowisko – z 65% wskazań, plac zabaw dla dzieci – 38% oraz zewnętrzna kuchnia z ogniskiem – 28% lub wędzarnią – 14%. Co więcej, wg
Homebook.pl, Polacy coraz chętniej wprowadzają elementy dekoracyjne do ogrodów, zwłaszcza oświetlenie dekoracyjne – aż 61% wskazań oraz pergole – 49%.

Remedium na pandemię
Można prognozować, że w br. oraz nadchodzących latach znacząco zwiększy się zapotrzebowanie na inne elementy wyposażenia ogrodu: wszelkiego rodzaju markizy oraz zadaszenia, parasole, zewnętrzne meble, baseny i jacuzzi, małą architekturę ogrodową, a także trampoliny oraz pozostałe akcesoria do sportu
i rekreacji dla całej rodziny. W Wielkiej Brytanii zapytania o outdoorowe parasole zwiększyły się aż o 81%, a te o zadaszenia oraz markizy o 34% – wynika z danych firmy Fulton, natomiast meble ogrodowe są drugą najczęściej poszukiwaną kategorią produktową wg ustaleń grupy centrów ogrodniczych Wyevale. Można przypuszczać, że z jednej strony to efekt kluczowego w 2020 r.
i paneuropejskiego trendu przekształcania się ogrodu w „piąty pokój”, a z drugiej – oczekiwany skutek pandemii koronawirusa.

Domowakacje
Przymusowy lockdown sprawił, że granica między domem a ogrodem zaczęła się jeszcze bardziej zacierać. Ogrodowa zieleń staje się przedłużeniem polskich domostw i bardzo prawdopodobne, że tegoroczny sezon wiosenno-letni upłynie pod znakiem „domowakacji”. Mieszkańcy naszego kraju z pewnością będą poszukiwali nowych sposobów, aby cieszyć się wypoczynkiem w pobliżu własnego
domu, zamiast wyczekiwać nerwowo na lotniskach i biegać z walizkami. – „Po co zresztą ograniczać wakacje do jednego wyjazdu w ciągu roku, skoro można sprawić, aby ogród dawał wytchnienie przez całą wiosnę i lato?” – pyta prowokacyjnie słynny projektant ogrodów, Scott Shrader. – „Do szczęścia wystarczą: wygodny fotel i inne meble zewnętrzne, nastrojowe oświetlenie, wysoki żywopłot, basen i wodoodporne głośniki” – przekonuje.

Doinwestowane marzenia
Z badań przeprowadzonych przez platformę Shopalike.pl wynika, że już w pierwszych 2 tygodniach zamknięcia polscy konsumenci znacząco zmienili swoje preferencje zakupowe. Zaczęli bowiem przeglądać przede wszystkim produkty uprzyjemniające czas spędzany w ogrodzie, a także te pomagające zabić nudę. Sporym zainteresowaniem cieszyły się też akcesoria do uprawiania sportu w domowych pieleszach. Meble ogrodowe zanotowały aż 510% wzrostu! Polki
i Polacy poszukiwali ponadto akcesoriów ogrodowych: +318%, huśtawek ogrodowych: +224%. Co interesujące, największy wzrost w sektorze ogrodniczym – rzędu 762% – odnotowano w kategorii fontann! Generalnie według analiz Shopalike.pl asortyment ogrodowy cieszył się największą popularnością spośród wszystkich oferowanych grup produktowych. W praktyce oznacza to, że konsumentom w naszym kraju zależy przede wszystkim na zadbaniu o zaciszne
miejsce wypoczynku blisko natury. Tendencja ta na pewno utrzyma się w ciągu najbliższych kilku lat, co odzwierciedlają najbardziej aktualne trendy mieszkaniowe.

Bez ogrodu ani rusz!
Koronakryzys wywarł ogromny wpływ na nasz rodzimy rynek mieszkaniowy, co już widać gołym okiem. Z najnowszych danych agencji badawczej IQS i platformy Otodom. pl wynika, że na początku 2020 r. domu poszukiwało aż do 35% użytkowników wspomnianego portalu nieruchomościowego. Po ogłoszeniu pandemii ten odsetek wzrósł do 50%. Co znamienne, w maju br. zaobserwowano znaczące wzrosty zainteresowania w segmencie mieszkań z ogrodem: wynoszące aż 68%, mieszkań z tarasem: +67% oraz nieruchomości z balkonami: +30%. Okazywałoby się więc, że coraz więcej Polaków poszukuje odosobnionego azylu
z dodatkową przestrzenią do relaksu i zabawy na świeżym powietrzu. – „Obserwujemy zdecydowany wzrost chęci zakupu domu, która dochodzi obecnie do 45%, podczas gdy zainteresowanie kupnem mieszkania bez dodatkowej
przestrzeni, takiej jak balkon, taras czy ogródek spadło do poziomu 30%” – podkreśla Jarosław Krawczyk z Otodom. pl. – „Może to oznaczać, że poszukujący zdali sobie sprawę, jak istotna jest większa przestrzeń i bliższy kontakt z naturą.
Znaczenie może mieć również to, co za oknem: widok zieleni, szersza perspektywa, a może czystsze powietrze” – przypuszcza.

Ogród sanktuarium spokoju
Ogród od zawsze był miejscem relaksu po pracy i codziennej ucieczki. W czasach rosnącej niepewności związanej m.in. ze światową pandemią, przydomowa zieleń staje się dodatkowym pokojem. W związku z tym umacnia się dobrze znany z poprzednich lat trend urządzania outdoorowej przestrzeni z domową manierą. Nowe meble ogrodowe przypominają trochę te salonowe, ale wykonane są
z bardzo wytrzymałych materiałów. Inne domowe akcenty, np. wodoodporne i niezwykle trwałe zasłony, dywany i inne tekstylia sprawiają, że sprawy domowe przenoszą się do ogrodu. Latarenki, girlandy świetlne oraz cotton-balle czynią
zewnętrzną przestrzeń wypoczynku jeszcze bardziej przyjazną dla domowników. Wnętrzarskiego klimatu nadadzą ogrodom ponadto modne ostatnio szklarenki, mobilne bary do przyrządzania koktajli, a także kompaktowe piece do pizzy oraz piekarniki na drewno, które do zewnętrznej kuchni wniosą powiew świeżości.


Biofiliczny design i trend ekologiczny
Upłynniająca się granica między domem a outdoorem to również zasługa tzw. biofilicznego designu, który polega na odtwarzaniu i naśladowaniu we wnętrzach środowiska poprzez wykorzystanie roślinności, naturalnych i kojarzących
się z naturą barw oraz materiałów. Okazuje się, że moda na tę estetykę przenika również do ogrodnictwa, korespondując z innym megatrendem: ekologicznością. W praktyce sprowadza się to do użycia m.in. ekologicznego drewna z kontrolowanych zasobów leśnych, np. z certyfikatem FSC lub z okrętów i innych drewnianych elementów z rozbiórki, np. okrętów, a także metalu z recyklingu. Na topie będą też ratan, wiklina, kamienne donice i inne pojemniki oraz niewielkie baseny z drewnianym, wodoodpornym wykończeniem. Obok nich popularność zyskują innowacyjne materiały wyróżniające się wytrzymałością, wytworzone z plastikowych odpadów zebranych z oceanów lub butelek PET. Co interesujące, „zielona moda” promieniuje na segment BBQ. Coraz więcej firm oferujących asortyment grillowy dba bowiem o to, aby materiały wykorzystywane do produkcji i konserwacji były wolne od toksycznych substancji. Niektórzy spośród tych producentów idą o krok dalej, wprowadzając na rynek grille z elementami wykonanymi z bambusa lub kamieni lawy wulkanicznej!

Powrót do prostoty
Ogrodnicy w Europie, obok bliskości natury, będą cenili sobie także autentyczność oraz prosty design przedmiotów wykonanych z drewna, ratanu i bambusa. Można zauważyć, że wraca też moda na powtarzalność, linearność i minimalistyczny
wygląd elementów ogrodowych, co wyraża się m.in. w zredukowanych kształtach sof oraz pozostałych mebli wypoczynkowych, które można ustawić w dowolnym
porządku. Elementy wyposażenia outdoorowej kuchni cechuje podobny klasyczny, casualowy wygląd. Nierdzewna stal świetnie komponuje się z drewnem tekowym, naturalnymi tekstyliami i terakotą. Dla europejskiego i rodzimego rynku wyposażenia ogrodów, sportu i rekreacji można wysunąć bardzo optymistyczne
prognozy. Konsumenci w Europie i Polsce z pewnością zwiększą swoje wydatki na meble, zadaszenia, małą architekturę, baseny czy nawet jacuzzi, przerzucając na ogrody sporą część wakacyjnego budżetu. Dlatego warto zainwestować w ten asortyment i poświęcić więcej uwagi promowaniu tych produktów.