Webinar SAK: Place zabaw dla wszystkich
Przedmiotem szkolenia jest projektowanie placów zabaw z uwzględnieniem wszystkich użytkowników, nie tylko dzieci i młodzieży, ale także dorosłych, osób starszych i z niepełnosprawnościami. Celem jest uzmysłowienie projektantom, studentom i zarządcom jak ważna jest dobrze zaprojektowana, integracyjna przestrzeń, w której każdy czuje się dobrze, ma swoje miejsce, spędza dobrze czas.
Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się nie tylko jak zaprojektować plac zgodnie z normami, ale także jak doprowadzić do realizacji indywidualnych urządzeń zabawowych. W zakres szkolenia wejdą zagadnienia zarówno te bezpośrednio związane z placami zabaw, ale także niezbędne urządzenia i miejsca towarzyszące: toalety, ławki, miejsca do przewijania, karmienia, odpoczynku itp.
Data szkolenia: 6 kwietnia 2022 (środa), godz. 11:00
Miejsce: on-line
Koszt: 90 zł brutto / 45 zł brutto dla członków SAK
Prowadzący: dr Martyna Stasiniewska
Czas trwania webinarium: 80min + sesja pytań i odpowiedzi
Plan szkolenia:
11:00 – rozpoczęcie webinaru
13:00 – pytania, dyskusja
W cenie webinarium przewidziano:
– materiały szkoleniowe (prezentacja),
– zaświadczenie o udziale w webinarium,
– możliwość konsultacji z prelegentem.
Podczas Webinaru uczestnicy będą mogli zapoznać się z placami zabaw:
- we Wrocławiu: Park Mamuta, Smoczy plac zabaw, Zamkowy plac zabaw, Park Zachodni, Konikowo, Park Szczytnicki, Wodny na Niskich łąkach
- innych miastach Polski: Legnicki Park Miejski,
- z zagranicy: Katar Doha – integracyjny, Al. Bidda Park, Oxygen Park, Sheraton Park, Australia Canberra Arboretum, Sydney Wodny.
Podczas szkolenia uczestnicy nauczą się:
- rozumieć i zauważać potrzeby różnych użytkowników placów zabaw: nie tylko dzieci, ale też rodziców, dziadków czy dzieci z niepełnosprawnościami,
- projektowania dla wszystkich użytkowników,
- projektowania i budowy integracyjnego placu zabaw,
- jak zastosować rozwiązania w projektowaniu oraz projektować zabawki indywidualne, niepowtarzalne, zgodnie z przepisami i normami oraz uzyskać na nie atestu,
- tworzyć miejsca nie tylko do zabawy, ale również do spędzania całego dnia na dworze w otoczeniu przyrody,
- wykorzystać potencjał natury w aspekcie zabawy,
- dostosować plac zabaw do rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego dzieci.
Szkolenie będzie się składało z 3 części:
- Plac zabaw integracyjny:
- grupa odbiorców placu zabaw. Czy tylko dzieci?
- kto jest niepełnosprawny? Definicja niepełnosprawności – strona medyczna vs. strona projektowa.
- urządzenia integrujące. Co integruje a co dzieli?
- wybór nawierzchni; zgodność z przepisami a możliwość przejazdu wózkiem
- bariery architektoniczne – jak ich nie tworzyć?
- czy strefowanie ma sens? – kto na tym korzysta, kto traci?
- obowiązkowe miejsca i urządzenia towarzyszące.
2. Plac zabaw zrównoważony:
- „less is more” – zalety małych placów zabaw,
- ekologiczne materiały, naturalne place a zgodność z przepisami i normami,
- po co atest? Dlaczego plac zabaw z urządzeń katalogowych NIE jest atestowany?
- dobranie grupy odbiorców do zabawek i sprzętu. Co się sprawdza, a co nie?
- otoczenie, dojazd, czas – pojęcia niezbędne przy projektowaniu placów zabaw,
- wykorzystanie wody,
- nasadzenia.
3. Niewidoczne dla oczu:
- dlaczego ważny jest temat przewodni?
- scenariusze zabaw,
- rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci, czyli co musimy wiedzieć, aby projektować dobrze,
- sposoby na przemycanie edukacji do zabawy.
Prowadzący: dr Martyna Stasiniewska
Doktor nauk technicznych w dziedzinie architektura, ukończyła studia doktorskie na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Pracowniczka Zakładu Kształtowania Środowiska, wykładowca kilku przedmiotów, między innymi architektury krajobrazu i architektury zrównoważonej. Od lat zajmuje się projektowaniem architektury dla osób z niepełnosprawnościami i tej tematyce była poświęciła swoją pracę doktorską. Placami zabaw zajmuje się zawodowo i nie tylko, jest mamą dwójki dzieci, która lubi się bawić.