Organizator: Grupa MTP

Bożonarodzeniowa oferta – w oczekiwaniu na sprzedażową gwiazdkę

Podziel się

Bożonarodzeniowe promocje i świąteczny dekor staje się dla wielu centrów i sklepów ogrodniczych nie tylko urozmaiceniem jesienno-zimowej oferty, ale również sposobem pozyskania nowych klientów i zapewnienia rentowności biznesu poza sezonem. Dlatego do przedświątecznych żniw sprzedażowych warto przygotować się odpowiednio wcześnie.

W ub.r. Polacy na Boże Narodzenie mogli wydać aż 24 mld zł, o 8,6% więcej niż w 2018 r. – wynika z analiz IBRiS przeprowadzonych na zlecenie Banku Millennium. To tyle, ile roczny koszt programu 500+ dla budżetu naszego państwa!

Statystyczna polska rodzina deklarowała, że łącznie na Boże Narodzenie przeznacza 1754 zł – o 139 zł więcej niż w 2018 r. Suma ta obejmowała zarówno wydatki na organizację świąt i przygotowanie uroczystości rodzinnych, jak prezenty i podróże. Znamienne, że rodziny korzystające z „Programu Rodzina 500+” mogły w 2019 r. na świąteczne zakupy wydać średnio nawet 1973 zł – o 219 zł więcej niż wynosi średnia dla wszystkich konsumentów w naszym kraju. Tworząc plan bożonarodzeniowych promocji i dobierając asortyment do działu ze świątecznymi produktami, warto zatem uwzględnić potrzeby oraz preferencje zakupowe młodych, aktywnych zawodowo klientów posiadających rodziny.

Gotowi na zakupowe szaleństwo

Szacunki Instytutu Keralla Research dla BIG InfoMonitor oraz firmy doradczej Deloitte są nieco ostrożniejsze. Z ich analiz wynika, że w 2019 r. polscy konsumenci przeznaczyli na Boże Narodzenie odpowiednio 1428 i 1521 zł. Ważne, że w badaniach Keralla Research ponad połowa osób przyznała, że skutki nadmiernych świątecznych wydatków boleśnie odczuwa przez kolejne 2-3 miesiące. Co więcej, aż 2/3 kupujących w naszym kraju przekracza zaplanowany budżet przy samych zakupach prezentowych. Co sprawia, że Polacy ulegają świątecznej gorączce zakupowej? – Według analityków Deloitte w minionym roku były to przede wszystkim akcje promocyjne – z 44% wskazań, większe dochody po odliczeniu podatków – 28%, nowinki produktowe i innowacje – 27%. Aż 23% kupujących przyznało, że traktuje świąteczne sprawunki jako formę rozrywki i ucieczki od codziennych problemów!

 

Dlaczego w 2019 r. Polacy na święta wydali więcej?

Źródło: Deloitte

Otwarte serca i portfele

Całkiem możliwe, że w br. optymizm zakupowy Polaków w miesiącach poprzedzających Boże Narodzenie zauważalnie osłabnie. Prognoza ta jednak wcale nie musi się sprawdzić! Dla wielu rodaków przedświąteczny shopping zarówno w punktach stacjonarnych jak i sklepach online okaże się bowiem formą relaksu i odreagowania wszystkich trudów mijającego roku. W oparciu o dotychczasowe, pocovidowe trendy konsumpcji, można przypuszczać, że polscy klienci przed zbliżającymi się świętami będą znacznie chętniej niż w poprzednich latach kupowali produkty do aranżacji oraz dekoracji domowego zacisza i ogrodów. Nawet za cenę zakupowego kaca. Z analiz Instytutu Keralla Research wynika, że ponad połowa badanych przyznaje, że skutki nadmiernych świątecznych wydatków odczuwa przez kolejne 2-3 miesiące. Ponad 2/3 osób natomiast przekracza zaplanowany budżet już przy zakupach prezentów.

W świątecznym klimacie

Dlatego warto solidnie przygotować się do świątecznego natarcia klientów i zatroszczyć się o odpowiednią atmosferę zakupów. Gra jest warta świeczki, bo jak podaje Deloitte, blisko 70% świątecznej puli wydatków trafia do sklepów stacjonarnych, mimo już prawie połowa Polaków poszukuje inspiracji prezentowych w sieci. Ponad 40% badanych opiera się natomiast na marketingu szeptanym: rekomendacjach rodziny, przyjaciół oraz sąsiadów. W placówkach stacjonarnych pomysłów szuka ok. 38% respondentów, a 36% respondentów wprost pyta najbliższych, co chcieliby otrzymać na gwiazdkę. Z danych Mobile Institute, zebranych na potrzeby platformy zakupowej Allegro, wynika ponadto, że świąteczny klimat jest ważny dla Polaków nie tylko przy wigilijnym stole, ale także podczas zakupów. Od stworzenia efektownych bożonarodzeniowych aranżacji i ekspozycji zależy zatem naprawdę wiele.

 

Gdzie najczęściej kupujemy prezenty?

Źródło: Mobile Institute

Przezorny – zawsze ubezpieczony

Jak podaje Mobile Institute, stacjonarne sklepy lokalne i specjalistyczne nadal należą do najchętniej wybieranych miejsc prezentowych zakupów. Dlatego przedświąteczne przygotowania w sklepach i centrach ogrodniczych powinny ruszyć z odpowiednim wyprzedzeniem. Do zatowarowania warto przymierzyć się już w okolicach października i listopada. Z badań Deloitte wynika, że największa grupa badanych – 38% na prezentowe łowy wybiera się między 1 a 15 grudnia. Z kolei według CBRE już na początku grudnia co 3 Polak ma za sobą świąteczne zakupy. Do ostatnich dni z bożonarodzeniowymi sprawunkami wstrzyma się zaledwie 1/5 konsumentów – podaje Deloitte, natomiast ¼ kupujących wybierze się na shopping już w listopadzie! Co ważne, połowa polskich konsumentów przeznaczy na przedświąteczne poszukiwania od 2 do 4 godzin, co 5 badany – od 5 do 8 godzin, a co 10 – więcej niż 8 godzin.         

Worek (nie tylko) z prezentami

Jak dowodzą ostatnie badania Keralla Research, na świąteczny budżet Polaków składają się przede wszystkim koszty prezentów, przekraczające już zawrotną kwotę 553 zł! Dla porównania na żywność w okresie przedświątecznym przeznaczamy średnio 440 zł, na wyjazdy – 169 zł, a na choinkę – 64 zł. Należy jednak uwzględnić, że obdarowywanie wcale nie stanowi najważniejszego spośród wszystkich bożonarodzeniowych rytuałów – wynika z ustaleń Mobile Institute. Znacznie wyżej w hierarchii świątecznych tradycji znajduje się ubieranie choinki z 34% wskazań, kolacja wigilijna – 29% i spotkania z bliskimi – 29%. Dlatego bożonarodzeniowa oferta w sklepach i centrach ogrodniczych powinna obejmować nie tylko świąteczne drzewka, pomysły na prezenty, karty podarunkowe i zniżkowe, ale również zastawa i szeroki wybór świątecznych dekoracji.

Cały artykuł można znaleźć na https://wydawnictwa.grupamtp.pl/lb/072020/

Tekst: Marcin Fajerski